Documente Specifice Mărfurilor

Documentele specifice mărfurilor

  După cum toată lumea știe, nimic nu se poate face în contabilitate fără a fi înregistrat. Contabilitatea reprezintă de fapt un creier al întreprinderii care permite acesteia să "memoreze" întâmplările, iar pe viitor să își "reamintească" de acestea pe baza evidențelor din registre și arhive.
  În cazul evidenței activităților legate de mărfuri putem utiliza o multitudine de documente dintre care amintim: 
  • nota de recepţie şi constatare de diferenţe;
  • monetar;
  • raport de casă general;
  • factura;
  • chitanţa;
  • raport de gestiune zilnic;
  • borderou de vânzare;
  • aviz de expediere;
  • aviz de însoţire marfă;
  • bon de consum;
  • bon de predare – primire – transfer – restituire;
  • proces verbal de recepţie;
  • fişă de magazie;
  • dispoziţia de livrare.
  Unele din cele mai uzitate documente sunt:
     1. Chitanța: 
  • document justificativ pentru depunerea unei sume in numerar la casierie;
  • document înregistrare în Registrul-jurnal de încasări și plăți și în contabilitate;
  • se întocmește în două exemplare, pentru fiecare sumă primită și se semnează de casier și deponent;
  • exemplarul 1 rămâne la depunător, iar al 2-lea rămâne în carnetul de chitanțe;
  • arhivarea se realizează în momentul în care caietul de chitanțe se termină.
     2. Factura fiscală:
  • este un formular cu regim special de tipărire, înseriere și numerotare; 
  • se eliberează în număr de câte 3 exemplare; 
  • servește ca dovadă a descărcării gestiunii de mărfurile vândute, ca dovadă pe perioada transportului a mărfurilor și pentru înregistrarea în contabilitate a mărfurilor recepționate de către client; 
  • se întocmește individual sau prin metoda în 3 exemplare(caiet special cu 3 facturi de culori diferite ce se completează prin transferul datelor prin hârtie); 
  • când factura nu se poate întocmi din anumite motive pentru transport se eliberează un aviz de însoțire a mărfii. 
      § Circulația 
  • exemplarul 1 la cumpărător; 
  • exemplarul 2 la desfacere; 
  • exemplarul 3 pentru înregistrarea contabilă.
     3. Monetarul:
  • document justificativ pentru evidența numerarului la sfârșitul zilei; 
  • document justificativ de înregistrare în contabilitate; 
  • în baza lui contribuabilul predă numerarul către casier/vânzător; 
  • se utilizează doar la vânzarea cu amănuntul a mărfii; 
  • pentru firmele ce utilizează case electronice de marcat, sumele înscrise în monetar trebuie să corespundă cu registrul electronic al acestora și cu gestiunea firmei; 
  • se întocmește în 2 exemplare: primul se înscrie în Registrul Jurnal de Încasări și Plăți, iar al doilea rămâne în carnet.
    Informații suplimentare pof fi găsite la adresele:

Comentarii

Postări populare