Definirea concurenților; concurenții direcți și indirecți
CONCURENTA – TIPURI DE CONCURENTI
Termenul de
concurenta provine din limba latina unde: concurrere = a concura.
Raportandu-ne la termenul general de “concurs/ a concura”, desprindem astfel
urmatoarele sensuri:
1.
Participanti la o competitie de natura economica,
politica, sportiva, etc.;
2.
In
economie:
-
Opusul monopolului – existenta mai multor agenti economici
ofertanti pe aceeasi piata/ pentru acelasi produs;
-
Rivalitatea
dintre diferiti ofertanti pentru a castiga clienti;
3.
In natura – lupta a diferitelor vietati
pentru supravietuire, in conditiile resurselor limitate;
4.
in drept – o aplicabilitate a mai multor resurse in aceleasi circumstante.
5.
In geometrie:
-
Concureta dreptelor – proprietatea a 3 sau mai
multe drepte de a se intersecta intr-un singur punct;
-
Concurenta
planelor – proprietatea
a 3 sau mai multe plane de a se intersecta intr-o singura dreapta, sau a 4 sau
mai multe plane de a se intersecta intr-un singur punct.
Definitie:
·
Concurenta este un mod de manifestare a economiei
pe piata, in care pentru un bun omogen si substitutele sale, existenta unui
singur producator devine, practic, imposibila.
Problema
concurentei prezinta interes pentru toti actorii pietei: producatori,
consumatori, intermediari. Fiecare firma este preocupata sa fie cat mai
competitiva, iar castigul net sa fie cat mai bun. Actiunile unei firme nu depind exclusiv
de aceasta, ci de actiunile concurentilor ei. In absenta concurentilor orice
firma aflata pe piata ar putea sa-si stabileasca liber preturile la un nivel
ridicat.
In
functie de numarul de concurenti si gradul de diferentiere al produselor intalnim:
a.
Concurenta imperfecta – situatia de pe piata in care conditiile
necesare pentru existenta concurentei perfecte nu sunt satisfacute. Concurenta imperfecta poate
aparea pe anumite piete din cauza lipsei de informare a cumparatorilor si
vanzatorilor despre preturi si despre bunurile de pe piata.
b. Concurenta perfecta – un model al teoriei
economice. Acest model descrie o forma ipotetica a pietei in care
nici un producator sau consumator nu are puterea de a influenta preturile de pe
piata. Aceasta ar conduce la un rezultat eficient, tinand cont de definitia
standard a economiei. Analiza pietelor perfect competitive asigura fundamental
teoriei cererii si ofertei.
Formele concurentei imperfecte:
1. Monopol –
situatie in care exista un singur vanzator al unui bun economic;
2. Oligopol –
situatia in care exista un numar redus de vanzatori ai unui bun economic;
3. Concurenta
monopolista – situatie in care exista mai multi vanzatori de bunuri
total diferite;
4. Monopson –
situatie in care exista un singur cumparator al unui bun economic;
5. Oligopson –
situatie in care exista un numar restrans de cumparatori ai unui bun economic.
In
cadrul pietei, firmele pot avea in vedere satisfacerea acelorasi nevoi de
consum sau a unor nevoi diferite, ele adresand acestora produse sau servicii
identice, substituibile sau asemanatoare.
In functie motivele mentionate anterior, concurenta
poate fi variabila si se
imparte in:
Concurenta
directa – cea mai usor de observat si
poate fi:
· concurenta de marca – ce are loc intre
firme ce ofera aceleasi bunuri si servicii destinate satisfacerii acelorasi
nevoi. Diferentierea intre concurenti se realizeaza in acest caz prin
intermediul marcii. Exemplu: producatorii de bere, benzina, paine, etc.;
·
concurenta la nivel de industrie –
ce are loc intre firme ce ofera produse similare care satisfac diferit aceeasi
nevoie. Este vorba, in general, de produse sau servicii substituibile in
consum, iar competitia se realizeaza prin diferentierea calitativa a
produselor. Exemplu: industria alimentara, industria confectiilor.
Concurenta
indirecta – privita
mai ales din punct de vedere al pietei si poate fi:
·
concurenta formala – ce are loc intre
firme ce ofera produse/ servicii care satisfac aceeasi nevoie in moduri
diferite. Exemplu: nevoia de a petrece timpul liber se satisface vizionand
un film sau participand la o excursie;
·
concurenta generica – ce se intalneste
la nivelul intregii piete, firmele disputandu-si de fapt venituri ale cumparatorilor,
care sunt obligati sa isi ierarhizeze nevoile.
Comentarii
Trimiteți un comentariu